Nackskydd

Även om nacken är stark och håller huvudet uppe under ett helt liv kan du drabbas av smärta om du exempelvis belastar eller utsätter nacken för hårt tryck. Det kan leda till överbelastningsskador med stela och ömma muskler som följd. Trots nackens styrka blir den ömtålig om du belastar den på fel sätt. Om du har ont i nacken kan bland annat ett nackskydd hjälpa till att behandla besvären.

Det finns olika nackskydd att välja mellan i dag – oavsett vilken produkt du väljer är effekten att din nacke avlastas med hjälp av stöd för nackens kotor och muskler. Ett nackskydd kan du använda såväl i vardagen som vid arbete och träning. I och med att nackskyddet lindrar smärtan blir det lättare att bibehålla en aktiv livsstil och därmed också bygga upp styrkan i nacken igen. Det är viktigt att se över smärtan i nacken om du drabbas och påbörja en behandling så fort som möjligt med bland annat ett nackskydd. Om du ignorerar att du har ont i nacken kan det leda till fler och värre problem längre fram i livet.

Olika typer av nackskydd

Det finns både större och mindre nackskydd beroende på vilken effekt du önskar. För att det ska vara lätt och smidigt att få på nackskydden har produkterna konstruerats med kardborre så att du enkelt kan trä på skyddet. Har du problem med nacken så som exempelvis en whiplashskada underlättar detta. En mindre variant på ett nackskydd består av en krage som omsluter både nacke och axlar medan en större variant på ett nackskydd ser ut som en polo. Då går tyget på skyddet ner både fram och bak samt omfamnar axlar och nacke. Dagens nackskydd har en värmande effekt och lindrar oavsett om du lider av en tillfällig smärta i nacken eller om du har haft ont under en längre period.

Tips för att undvika smärta i nacken

En del nackproblem går inte att undvika om det till exempel rör sig om att du har drabbats av en whiplashskada eller skadat dig i samband med någon idrott eller liknande. Men i vardagens finns det vissa saker du kan tänka på som minskar risken att drabbas av problem med nacken.

  • Sov inte på mage: Försök sova på rygg eller på sidan – när du ligger på magen vrider du huvudet vilket i sin tur är påfrestande för nacken.
  • Investera i en bra kudde: Se till att köpa en kudde som passar just dig – kudden ska ge stöd till nacken och när du sover ska nacke och rygg vara i linje med varandra.
  • Rätt position vid datorn: Se till att din datorskärm befinner sig i rätt höjd – det vill säga när du sitter bekvämt i stolen och din blick direkt fäster på mitten på datorskärmen. Kom också ihåg att ta en paus åtminstone varje halvtimme.
  • Dra in gamnacken: Hållningen påverkar ryggen och nacken. Skjuter du fram huvudet och är kutryggig kan det leda till nackproblem och smärta. Motion, exempelvis styrketräning, och stretching kan hjälpa hållningen på traven.