Halsbränna – sura uppstötningar

En brännande känsla i halsen eller i bröstet kan innebära att du lider av halsbränna. Även magsyra i munnen är ett tecken på detta besvär som är väldigt vanligt bland vuxna personer. Runt 40 procent av den vuxna befolkningen får halsbränna vid minst ett tillfälle per månad. Hela 10 procent upplever problem med halsbränna dagligen.

Gravida kvinnor kan drabbas av halsbränna relativt ofta – cirka 90procent känner av besvär med just halsbränna under graviditeten. Det här är ett vanligt problem hos en stor del av befolkningen och det märks inte minst på att läkemedel som effektivt dämpar magsyra är en kategori som det säljs absolut mest av.

I samband med att en del av maginnehållet och magsyran når upp i matstrupen utvecklas halsbränna eller så kallade sura uppstötningar. Det känns obehagligt och smärtar i och med att din matstrupe inte är skyddad mot den sura magsyran. Därmed fräter det på slemhinnorna i matstrupen. När detta händer kan du känna att det liksom brinner i antingen bröstet eller halsen. Sura uppstötningar sker när magsafter stöts upp i halsen och det innebär att du får en obehaglig smak i munnen.

Det är den övre magmunnen som ska hindra magsaft från att ”läcka” upp i matstrupen. Denna ringmuskel är placerad i slutet på matstrupen innan övergången till magsäcken. Här fungerar den som en snara för att maginnehållet inte ska åka uppåt. I samband med att du äter eller rapar öppnas den dock. Hos vissa håller den här muskeln inte riktigt tätt hela tiden vilket leder till att magsaft läcker upp. Händer detta dessutom regelbundet blir matstrupen allt mer känslig och då kan du få ännu mer problem med halsbränna och sura uppstötningar.

Halsbränna kopplat till andra sjukdomar

Halsbränna, GERD och sura uppstötningar är inte sällan kopplade till andra besvär så som:

  • Dålig andedräkt
  • Svårigheter att svälja
  • Tandproblem
  • Astma
  • IBS och IBD
  • Illamående
  • Trång hals

Symptom på halsbränna och sura uppstötningar

Symptom som tillhör de mest förekommande när det gäller halsbränna och sura uppstötningar är:

  • Du får en brännande känsla i halsen
  • Du får en brännande känsla i bröstet
  • Du får uppstötningar som smakar illa och surt
  • Du har svårt att svälja
Vissa som får halsbränna ofta drabbas också av någonting som kallas för dyspepsi:
  • Du mår illa när du har ätit
  • Du känner dig uppblåst
  • Du känner att det kniper uppe i magen
  • Du rapar mycket

Halsbränna är som sagt ett vanligt besvär som drabbar många. Även om det varken är farligt eller allvarligt kan det ändå kännas obehagligt. I och med att det är magsyra som läcker upp i halsen och börjar fräta.

Halsbränna uppstår främst för att muskeln som är avsedd att hålla tätt – alltså den övre magmunnen – inte gör det och det finns olika orsaker till varför den inte är tillräckligt stark. Det kan ha att göra med att du dricker mycket alkohol och kaffe eller röker. Även acetylsalicylsyra, aspirin, ibuprofen och liknande kan påverka den övre magmunnen.

Ökat buktryck kan också bidra till att du får halsbränna och det kan bero på flera olika saker som:

  • Gaser i magen
  • Brist på magsyra
  • Att du är överviktig
  • Styrketräning och löpning
  • Att du äter mycket på en gång
  • Kolsyrade drycker
  • Kläder som är väldigt tighta
  • När du dricker vatten i samband med måltid
Ytterligare orsaker till halsbränna och sura uppstötningar:
  • Stress och att du är väldigt känslig
  • Allergier mot exempelvis gluten och laktos
  • Diafragmabråck
  • När magsyran rinner i samband med att du böjer dig eller ligger ner
  • Starka kryddor som exempelvis chili och peppar
  • Sura råvaror som exempelvis citron, lime och tomat
  • Läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra
  • Dålig förmåga att smälta maten

Behandla och minska risken för halsbränna

Om du drabbas av halsbränna finns det vissa saker du kan göra själv för att försöka bli av med besvären eller åtminstone lindra dem.

  • Minska intag av livsmedel som kaffe, citrus, mint, fet mat, stekt mat, alkohol och choklad.
  • Undvik NSAID
  • Försök minska buktrycket genom mindre kolhydrater, skippa kolsyrade drycker och tuggummi, tugga maten ordentligt, undvika åtsittande kläder och att du inte äter sent på kvällen.
  • Försök slappna av – meditera, promenera eller ta ett varmt avkopplande bad.
  • Försök förbättra matsmältningen genom att inte dricka i samband med måltider, använd tillskott med enzymer och HCL.

Det finns även en del olika huskurer som påstås lindra halsbränna som du kan prova på egen hand:

  • Drick Aloe Vera innan du äter mat.
  • Blanda äppelcidervinäger med vatten för att stimulera magsyran.
  • Gör egen juice på vitkål.
  • Blanda bikarbonat med vatten för att lindra illamående.
  • Drick rikligt med vatten (2 liter dagligen) – gärna varmt eller åtminstone ljummet.