Förstoppning – när du är hård i magen

Magen är minst sagt känslig och att bli förstoppad är inte helt ovanligt – runt 20 procent drabbas av hård mage och kan behöver använda laxermedel för att tömma tarmarna. Här får du veta mer om förstoppning med allt vad det innebär.

En del slänger sig lätt med uttrycket ”förstoppad” men det finns olika åsikter om vad som räknas som förstoppning. Inom vården ses det exempelvis som normalt att tömma tarmen allt från tre gånger i veckan till tre gånger om dagen. Då ska det tilläggas att det normala och det optimala ofta skiljer sig och det gäller onekligen inom det här området. Personer som enbart går på toaletten och gör ”nummer två” tre gånger i veckan samlar upp den ena måltiden efter den andra varje dag och därefter förvaras maten i tarmen. Miljön i tarmen är både fuktig och varm vilket i sin tur leder till att maten i kroppen börjar jäsa och förmultna inuti tarmen. Detta innebär också att vissa ämnen kan börja produceras som påverkar tarmen och dess tarmflora negativt och gör den irriterad.

Vill du hålla lite koll på dina toalettvanor för att se hur pass optimalt dina tarmar fungerar kan du ha följande i åtanke:

  • Optimalt är att du tömmer tarmen mellan en till tre gånger dagligen.
  • Avföringen ska glida ut lätt utan att du behöver anstränga dig nämnvärt.
  • Du ska känna dig ”tömd” när du har varit på toaletten och gjort dina behov.
  • Titta på avföringen – korven ska vara fast i konsistensen och ytan slät.
  • Avföringen ska inte lukta illa och den ska vara brun i färgen.

Förstoppning och ytterligare besvär

När du äter mat börjar en process i kroppen som innebär att det du har stoppat i dig ska bearbetas och gå igenom matsmältningssystemet. Detta händelseförlopp pågår i mellan 16 och 24 timmar. Går det snabbare än så kan du drabbas av diarré – dröjer det i stället längre kan du bli hård i magen. För personer som blir hårda i magen blir tarmtömningen mer viktig än hur många toalettbesök som görs på en vecka. Sedan varierar besvären från person till person. Vissa tycker inte att det känns obekvämt att tömma tarmen en gång i veckan medan andra får ont i samband med toalettbesöket. Förstoppning är dessutom ett tillstånd som kan innebära att du får andra besvär som är relaterade till förstoppningen så som till exempel:

  • Ont i magen
  • Uppblåst ”ballongmage”
  • Ont i ryggen
  • Tarmfickor
  • Hemorrojder

Därför blir du hård i magen

Det finns olika orsaker till varför du blir förstoppad och den främsta anledningen är att du är uttorkad. När du har för lite vätska i kroppen tar den faktiskt först vatten från tarmarna. Det här påverkar även din avföring som blir torr och hård. Personer som inte får i sig tillräckligt mycket fiber via kosten kan också drabbas av hård mage. Det här är två orsaker som majoriteten vet om kan leda till förstoppning. Men det finns ytterligare faktorer som kan spela in.

  • Vätskebrist i kroppen
  • Nervsystemets signaler är rubbade
  • Du känner dig orolig och har ångest
  • Brist på fiber
  • Obalans i tarmbakterierna
  • För många bakterier i tunntarmen
  • Du går inte på toaletten när du känner att du behöver det
  • Olika läkemedel kan påverka tarmarna så att du blir hård i magen
  • Du rör dig inte tillräckligt mycket
  • Hypotyreos – sköldkörteln är inte fullt aktiv i kroppen
  • Parasiter – kan ge både diarré och förstoppning
  • Överkonsumtion av animaliskt protein
  • Mjölkprodukter så som mjölk, kvarg och yoghurt

Behandla förstoppning på egen hand

I dag finns det flera olika sätt att behandla förstoppning – så kallade huskurer som har använts i många år – som du kan testa hemma själv. Har du däremot lidit av förstoppning under en längre tid kan du behöva kontakta din lokala vårdcentral för att få hjälp med besvären och kontrollera om du har obalans i kroppen. Sådant som du kan göra på egen hand för att lindra din hårda mage är:

  • Vatten, vatten, vatten! Se till att dricka ordentligt varje dag. Ha en vattenflaska vid sidan om dig på jobbet eller i skolan. Drick gärna varmt vatten med lite citron redan på morgonen.
  • Välj fiberrik kost! Fyll upp kylskåpet och skafferiet med grönsaker rika på fiber liksom råris, chiafrön, linfrön och havregrynsgröt.
  • Välj bort vissa livsmedel! Minska på köttintaget och mjölkprodukter. Skippa även snabbmat!
  • Håll i gång kroppen! Träna regelbundet eller promenera minst 30 minuter per dag.
  • Köp nyttiga kosttillskott! Bland annat probiotika och magnesium kan hjälpa vid förstoppning.
  • Slappna av! Stressa mindre och koppla av mer för att lindra hård mage.
  • Drick kaffe! Kaffe kan hjälpa mot förstoppning – var dock noga med att inte dricka för mycket för att undvika andra magbesvär.
  • Ät i lugn och ro! Tugga maten ordentligt och ät långsamt.
  • Behöver du gå på toaletten? Gå på toaletten! Ignorera inte när det trycker på.
  • Lavemang – skölj ur tarmen