Uppblåst mage – lindra besvären

En del kan uppleva besvär med uppblåst mage – eller så kallad ballongmage. Det här är relativt vanligt och även om uppblåst mage inte är någon svår eller farlig sjukdom kan det påverka hur du ser på din kropp och även livet i allmänhet.

I samband med att du känner dig uppblåst och svullen är det minst sagt obekvämt att stå framför spegeln – ännu värre blir det när du befinner dig i något sorts socialt sammanhang. Dessutom kan kläderna kännas för trånga bara för att magen är uppblåst. Dessutom kan jeans eller byxor som sitter åt börja trycka så pass mycket att du får magknip för att magen inte riktigt får plats. Drabbas du av en uppblåst mage ofta kan det vara värt att införskaffa byxor som har resår i midjan för att undvika att du får ont i magen.

uppblåst mage
Det finns också olika sorters ballongmage – det kan vara att du verkligen ser att magen är svullen och utvidgad eller också syns inte din uppblåsa mage utan det bara känns att den är svullen. Detta är alltså symptom på uppblåst mage. Många som drabbas av ballongmage känner sig generade över sin kropp och kan även få ont i magen.

Därför blir magen uppblåst

Ballongmage uppstår i synnerhet på grund av två olika orsaker:

  • Du får gaser i tarmen som i sin tur vidgar den och därmed svullnar din mage
  • Bukmusklerna minskar i styrka varpå det blir svårare att hålla in magen.
Varje dygn bildar kroppen ungefär två liter gas på naturlig väg – utöver detta får du i dig luft i samband med att du pratar och äter. Dock finns det vissa personer som producerar mer än dubbelt så mycket gas än vad som är normalt och det kan alltså innebära att du lider av uppblåst mage ofta. Det är när olika matpartiklar ligger i tarmen och börjar jäsa som gaser uppstår. Bakterierna i tunn- och tjocktarmen avgör också hur mycket gas som bildas. Andra orsaker som gör att du lider av uppblåst mage kan vara:
  • Du har en obalans med bakterier i tjocktarmen.
  • Du har för mycket bakterier i din tunntarm.
  • Du har dålig matsmältning.
  • Du stressar för mycket.
  • Du äter för mycket kolhydrater så som fiber och socker.
  • Du har en inflammerad tarm.
  • Du lider av förstoppning.
Med andra ord finns det en hel del olika saker som påverkar magen och att du känner dig uppblåst och svullen. Inte sällan är det en kombinationer av flera olika faktorer som nämns ovan.

Lindra besvär med uppblåst mage

Det finns vissa saker du kan tänka på och prova dig fram med för att du förhoppningsvis ska kunna slippa ballongmage framöver. Hjälper inte detta kan du behöva ta kontakt med din lokala vårdcentral för att undersökas vidare.

  • Ät långsamt: Ta god tid på dig vid dina måltider, tugga maten ordentligt och ät långsamt. På så vis sväljer du inte lika mycket luft som gör att mindre gaser bildas. Det kan också vara bra att skippa tuggummi för att minska intaget av för mycket luft.
  • Hoppa över kolsyran: Drycker med kolsyra kan också bidra till att du får en uppblåst mage.
  • Hoppa över ”vispad mat”: Det kan vara till exempel vispad grädde som innehåller luft.
  • Skippa socker och fiber: Även detta kan bidra till ballongmage.
  • Motionera regelbundet: Att röra på kroppen hjälper till att massera tarmarna vilket innebär att du blir av med en del av luften – dessutom mår du bättre och får mer energi!
  • Välj mjuka byxor: Drabbas du av uppblåst mage ofta kan du välja mer löst sittande byxor eller byxor med resår i midjan som lättare ger med sig när magen svullnar upp.