Få en bättre hållning

”Sträck på dig!” hörs inte sällan när någon har dålig hållning. Dessvärre är det är ett problem som är relativt vanligt som i sin tur leder till besvär med smärta i både rygg, nacke och till och med axlar. När du har en dålig kroppshållning brukar orsaken vara att axelpartiet är roterat framåt vilket medför att det drar med sig bröstryggen och nacken i en position som är negativ för kroppen.

Du drabbas inte av dålig hållning över en natt utan detta är ett tillstånd som utvecklas under en längre period. Det är väldigt vanligt att personer som arbetar mycket sittandes vid en dator får en sämre kroppshållning. Om du inte sträcker på dig ordentligt jämt utan har dålig hållning vid enstaka och kortare tillfällen brukar det inte innebära att du får ont. Smärtan uppstår främst i samband med att du ha en dålig hållning regelbundet och under en längre period. Ett bra exempel är om du arbetar med moment framför kroppen. Då trycker du fram axlarna varpå bröstryggen och nacken mer eller mindre automatiskt hänger med. Värt att notera då är att din nacke och din nackmuskulatur som håller uppe huvudet påfrestas väldigt mycket i ett sådant framåtlutat läge. Med tiden utvecklas en smärta som känns i nacken och du kan känna dig trött i bröstryggen. Detta är alltså på grund av en dålig kroppshållning.

dålig hållning

Har du dålig hållning?

Det är inte alltid lätt att tänka på hur du sitter, står eller går. Men det finns vissa symptom du kan vara uppmärksam på som skvallrar om du har dålig hållning och bör förbättra den för att slippa smärta:

  • Du har ont i bröstryggen och/eller nacken som har uppstått i samband med regelbundet dålig hållning under en längre period
  • Du känner dig trött i bröstryggen – vanligtvis ökar smärtan/besvären på eftermiddagarna
  • Du kan få huvudvärk ibland som beror på dålig hållning när huvudet hålls framför kroppen
  • Du kan känna dig stel och öm i musklerna runt omkring samt i dina senfästen

Förbättra din hållning

Om du har dålig hållning finns det givetvis sätt att förbättra den och på så vis också bli av med den smärta som det innebär. Några handfasta tips och råd för hur du bättrar din hållning är exempelvis:

  • Positioneringsträning – gör det till en rutin för att förbättra din dåliga hållning.
  • Medvetenhet – när du har din hållning i åtanke blir det lättare att förbättra situationen i vardagen såväl som när du arbetar eller tränar.
  • Påminn dig själv – det är givetvis inte lätt att ha hållningen i tankarna hela tiden och därför kan det vara bra att påminna dig själv eller använda hjälpmedel så som en hållningsväst. Just en hållningsväst minskar en framåtroterande axel som brukar vara den främsta anledningen till dålig hållning.
  • Motionera mer – försök hålla kroppen i rörelse med hjälp av regelbunden träning för att förbättra fysiken och hållningen överlag på lång sikt.